2 minutes reading time (417 words)

Zbrojenie w programie Autodesk Revit możliwe z BIM Designers! - część V

Zbrojenie w programie Autodesk Revit możliwe z BIM Designers! - część V

Częstą praktyką wśród projektantów pracujących w programie Revit jest wstawianie osobno kolejnych przęseł jednej belki wieloprzęsłowej jako belek jednoprzęsłowych, występujących obok siebie. Dużą zaletą w takiej sytuacji jest możliwość zmiany przekroju indywidualnie w wybranym przęśle. W poniższym artykule dowiemy się, jak BIM Designers radzi sobie z tym problemem. Dodatkowo poznamy mapowanie własnych rodzin belek.

Belki wieloprzęsłowe? Własne rodziny?
Dla BIM Designers to żaden problem!

Na samym początku podkreślę, że modelowanie belki wieloprzęsłowej jako jednej belki ciągłej jest oczywiście możliwe i akceptowalne przez moduł BIM Designers.

modelowanie belki wieloprzsêowej

Mamy pewność, że belka jest rozpoznawalna przez BIM Designers, dzięki ikonce Geometria z karty GRAITEC Concrete.

BIM Designers Geometria

W oknie Belka - Geometria widzimy, że program rozpoznał wszystkie przęsła.

Belka geometria

Dzięki temu możemy swobodnie wstawiać otwory, wcięcia lub edytować zbrojenie na każdym przęśle osobno. Nie możemy jednak zmienić przekroju tylko w jednym przęśle. Żeby to osiągnąć, belki musimy wstawiać jako pojedyncze.

Edytowanie zbrojenia na osobnych przeslach

Żeby BIM Designers rozpoznał pojedyncze belki jako jedną wieloprzęsłową, należy użyć narzędzia Belka wieloprzęsłowa z karty GRAITEC Concrete. To narzędzie znajduje się na liście rozwijalnej Grupa do wymiarowania.

Belka wieloprzsêowa

Następnie musimy wskazać kolejne belki, które mają być składowymi jednej belki wieloprzęsłowej. Kolejność zaznaczania nie ma znaczenia. Po selekcji klikamy przycisk Zakończ, który znajduje się na szarym pasku opcji.

Przycisk Zakoncz

Następnie nadajemy nazwę grupy i wskazujemy, które przęsło i jego ustawienia mają być szablonem dla pozostałych przęseł.

Utworz belke wieloprzeslowa

Automatycznie po utworzeniu grupy otworzy się okno Status obliczeń. Możemy w nim ewentualnie dodać nowe przęsła lub rozbić wcześniej utworzoną grupę.

Status obliczeń[Kliknij, aby powiększyć]

Dzięki zgrupowaniu możemy policzyć belkę wieloprzęsłową. Kolejne przęsła rozpoznawalne są poprzez wcześniej wspominane narzędzie Geometria, rozpoznaje je także makro do wstawiania zbrojenia.

Na samym końcu omówię także mapowanie własnych rodzin, dzięki temu rodziny będą rozpoznawane przez moduł obliczeniowy BIM Designers.

Po wczytaniu gotowej rodziny do projektu musimy skorzystać z opcji Mapowania rodzin.

Mapowanie rodzin

W oknie mamy kolumnę z wgranymi rodzinami do projektu. Np. rodzinę belki o nazwie „Belka_prostokątna”

Belka prostokątna[Kliknij, aby powiększyć]

Zaznaczamy rodzinę, którą chcemy zmapować z szablonem BIM Designers.

Mapowanie rodziny

W przypadku belek, BIM Designers w środowisku programu Autodesk Revit rozpoznaje tylko przekroje prostokątne, dlatego kształt elementu jest narzucony.

Kształt elementu opt

Następnie musimy zmapować parametry, czyli powiązać parametry domyślne dla obliczeniowego szablonu BIM Designers z parametrami rodziny belki.

Powiazanie parametrow domyslnych

Każdy parametr BIM Designers dostępny jest do podglądu na grafice.

parametr grafika

Inne przekroje niż prostokątne możemy wymiarować w wersji standaolne. Po otwarciu aplikacji mamy dostępne belki prefabrykowane.

belki prefabrykowane

Dostępne są także krótkie wsporniki.

krótkie wsporniki

W kolejnym opublikowanym artykule zajmę się tematem geometrii ścian.

Jeżeli chcesz zadać pytanie jednemu z naszych eksperów GRAITEC lub otrzymać wycenę, kliknij na poniższy przycisk: 

Wyślij zapytanie lub poproś o wycenę

Projektowanie konstrukcji stalowych: złożone połąc...
Zbrojenie w programie Autodesk Revit możliwe z BIM...

Autodesk

Nasza strona www używa plików cookies w celu usprawnienia działania witryny. Ponadto używamy plików cookies do celów analitycznych i reklamowych. Kliknij Polityka Prywatności, aby dowiedzieć się więcej. Kliknij „Zgadzam się”, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.